mladovesti · 31-Янв-15 15:12(9 лет 10 месяцев назад, ред. 27-Мар-16 15:15)
Trainspotting / На игле Фамилия автора на языке аудиокниги: Welsh Имя автора на языке аудиокниги: Irvine Фамилия автора на русском языке: Уэлш Имя автора на русском языке: Ирвин Исполнитель на языке аудиокниги: Mark Bonnar, Jonathan Hackett, Steve Hodson, Martha Leishman, Derek Riddell Год выпуска: 1994 Язык: Английский Жанр: критический реализм ISBN: нет, не предназначалось для продажи Издательство: Glasgow Joab Время звучания: 10 часов 36 минут Аудио кодек: MP3 Битрейт аудио: 56 kbps Описание: Книга Ирвина Уэлша "На игле" (1993) вовсе не про наркотики и не про то, как ради дозы разумные существа унижаются, теряют последнее человеческое, как предают друзей. Смысл в том, что сделало их такими общество, в котором они живут, то самое общество, что навязывает нам свои представления о правильном, о том, что плохо и хорошо, общество, которое под внешней оболочкой счастливой жизни "семья-дом по ипотеке-работа-машина в кредит" пытается скрыть собственную пустоту. Герои выбрали альтернативную реальность, поправ условности и в этом общество проиграло. Такому решению присущи одновременно и сила ("Я не хочу так жить!"), но в то же время и слабость, поскольку потребление наркотиков как своего рода протест - наиболее малодушный выход. Irvine Welsh’s first novel, Trainspotting (1993), is set mostly in Leith and Edinburgh in the 1980s and consists of a series of loosely connected episodes which follow Welsh’s characters as they tell their stories of sex, drugs and dance music. The novel’s energy comes in part from the degree to which Welsh gives such distinctive voices to each of his characters, expecting his readers to tune in and recognise them with the first few words they speak. Trainspotting gained notoriety for its depiction of Edinburgh heroin culture; the novel is set at a time when Edinburgh was thought to be the ‘HIV capital of Europe’. While heroin is undoubtedly crucial to many of the narratives in Welsh’s first novel, Trainspotting draws its readers’ attention to aspects of Scottish and British culture which are perhaps even more uncomfortable. Trainspotting talks about poverty, sectarianism, racism and attitudes towards disability, above all insisting that if there is no such thing as society, there is certainly no such thing as a classless society. Welsh’s characters are often highly sceptical about the ability of therapists, activists or politicians to change society for the better. For Mark Renton, the state’s attempt to bring him off heroin is a symptom of society’s inability to deal with someone who has consciously chosen to reject its values; ‘ah choose no tae choose life. If the cunts cannae handle that, it’s thair fuckin problem’ (Trainspotting, 188). Renton insists on his individual right to opt out of society, to take his life in his own hands, and refuses to allow society the option to view his rejection as a curiosity of medical science. This individualism also marks a rejection of socialist representations of the Scottish working class, which insisted upon class solidarity and the potential of collective action.