RevOla present a reissue of Elza Soares's A Bossa Negra, originally released in 1961. One of the most shocking but ultimately uplifting stories of Brazilian music: Soares grew up in extreme poverty in a favela, at 13 was forced to marry a man who raped her, gave birth to three stillborn children -- but still fought her way to the top of the industry, married Garrincha, lost him to booze and loose women, in addition to their son and her mother in car accidents. And she is still going strong! This is probably her best album and indeed is absolutely lovely, grooves like nothing else. She sings with passion and fire in her lungs like the fabulously versatile singing magician she is. Her husky voice became her trademark. After finishing A Bossa Negra -- her second album -- Elza went to Chile to represent Brazil in the 1962 Football World Cup, where she met with Louis Armstrong personally.
A Bossa Negra (1961) est le second album de la merveilleuse chanteuse Elza Soares après le prometteur Se Acaso Voce Chegasse (1960). Avec A Bossa Negra, Elza franchit un palier dans l'interprétation avec une démonstration de la palette de son registre vocal. Facilité à chanter dans un registre Uptempo ("Edmundo"), plaisir à user et abuser du Scat ("Mack the Knife"), sens du Swing et adaptation Jazzie... Elza Soares est une chanteuse enthousiasmante qui rayonne en ce début des années 60 grâce à sa fraîcheur et son énergie (débordante). La majorité des titres date des années 30 à 50 (mon album propose 17 titres). Elza Soares et l'arrangeur Astor Silva leur donnent un véritable coup de fouet. Si j'ose la métaphore, Elza Soares réussit à fusionner Ella Fitzgerald e Carmen Miranda dans un album merveilleusement pêchu. Même si cette ambiance de Samba de Gaferia peut sembler quelque peu désuète, A Bossa Negra est un joli témoignage sur cette musique vive et colorée qui tente en ce début des années 60 de survivre face à l'inexorable montée en puissance de la Bossa Nova
https://pt.wikipedia.org/wiki/A_Bossa_Negra