q3mi4 · 14-Янв-21 01:51(4 года 10 месяцев назад, ред. 14-Янв-21 11:24)
Curtis Fuller Quintet / Blues-ette (+2 bonus tracks)
(feat. Benny Golson, Tommy Flanagan, Jimmy Garrison, Al Harewood) Жанр: Hard Bop, Mainstream Jazz Носитель: CD Страна-производитель диска (релиза): USA Год издания: 1959/2003 Издатель (лейбл): Savoy Jazz Номер по каталогу: SVY 17186 Страна исполнителя (группы): USA Аудиокодек: FLAC (*.flac) Тип рипа: tracks+.cue Продолжительность: 00:47:52 Источник: antlermoth @ redacted Наличие сканов в содержимом раздачи: нет Треклист: Tracklist 1. Five Spot After Dark (05:20) 2. Undecided (07:11) 3. Blues-ette (05:34) 4. Minor Vamp (05:13) 5. Love Your Spell Is Everywhere (07:09) 6. Twelve-Inch (06:29) 7. Blues-ette alt take3 (05:37) 8. Five Spot After Dark alt take2 (05:21)
TITLE "Blues-ette (2003 Savoy Jazz Classic Remaster)" PERFORMER "Curtis Fuller" REM GENRE "Jazz" REM DATE 1959 REM DISCID 6B0B3708 REM REPLAYGAIN_ALBUM_GAIN -3.13 dB REM REPLAYGAIN_ALBUM_PEAK 1.000000 FILE "CDImage.wav" WAVE TRACK 01 AUDIO TITLE "Five Spot After Dark" ISRC USSJ10300127 REM REPLAYGAIN_TRACK_GAIN -2.30 dB REM REPLAYGAIN_TRACK_PEAK 0.862732 INDEX 01 00:00:00 TRACK 02 AUDIO TITLE "Undecided" ISRC USSJ10300128 REM REPLAYGAIN_TRACK_GAIN -4.04 dB REM REPLAYGAIN_TRACK_PEAK 1.000000 INDEX 00 05:17:70 INDEX 01 05:20:00 TRACK 03 AUDIO TITLE "Blues-ette" ISRC USSJ10300129 REM REPLAYGAIN_TRACK_GAIN -3.41 dB REM REPLAYGAIN_TRACK_PEAK 0.980621 INDEX 00 12:29:35 INDEX 01 12:31:30 TRACK 04 AUDIO TITLE "Minor Vamp" ISRC USSJ10300130 REM REPLAYGAIN_TRACK_GAIN -2.90 dB REM REPLAYGAIN_TRACK_PEAK 0.999969 INDEX 00 18:03:00 INDEX 01 18:05:05 TRACK 05 AUDIO TITLE "Love Your Spell Is Everywhere" ISRC USSJ10300131 REM REPLAYGAIN_TRACK_GAIN -1.82 dB REM REPLAYGAIN_TRACK_PEAK 0.863007 INDEX 00 23:15:45 INDEX 01 23:17:47 TRACK 06 AUDIO TITLE "Twelve-Inch" ISRC USSJ10300132 REM REPLAYGAIN_TRACK_GAIN -4.34 dB REM REPLAYGAIN_TRACK_PEAK 0.999969 INDEX 00 30:24:10 INDEX 01 30:26:22 TRACK 07 AUDIO TITLE "Blues-ette alt take3" ISRC USSJ10300133 REM REPLAYGAIN_TRACK_GAIN -2.42 dB REM REPLAYGAIN_TRACK_PEAK 0.935364 INDEX 00 36:52:65 INDEX 01 36:54:60 TRACK 08 AUDIO TITLE "Five Spot After Dark alt take2" ISRC USSJ10300134 REM REPLAYGAIN_TRACK_GAIN -2.14 dB REM REPLAYGAIN_TRACK_PEAK 0.893219 INDEX 00 42:29:20 INDEX 01 42:31:25
A major post-bop stylist on trombone with remarkable techniques, including wide-octave leaps and whiplash phrases delivered in a relaxed manner. https://www.allmusic.com/artist/curtis-fuller-mn0000139566/biography
Artist Biography by Ron Wynn
Curtis Fuller belongs in the select circle with J.J. Johnson, Kai Winding, and a few others who make the trombone sound fluid and inviting rather than awkward. His ability to make wide-octave leaps and play whiplash phrases in a relaxed, casual manner is a testament to his skill. Fuller's solos and phrases are often ambitious and creative, and he's worked in several fine bands and participated in numerous great sessions. Fuller studied music in high school, then began developing his skills in an Army band, where he played with Cannonball Adderley. He worked in Detroit with Kenny Burrell and Yusef Lateef, then moved to New York. Fuller made his recording debut as a leader on Transition in 1955, and recorded in the late '50s for Blue Note, Prestige, United Artists, and Savoy. He was a charter member of the Jazztet with Benny Golson and Art Farmer in 1959, then played in Art Blakey's Jazz Messengers from 1961 to 1965. There were additional recording dates for Warwick, Smash/Trip, Epic, and Impulse! in the '60s. Fuller toured Europe with Dizzy Gillespie's big band in 1968, then did several sessions in New York. During the '70s, he experimented for a time playing hard bop arrangements in a band featuring electronic instruments, heading a group with guitarist Bill Washer and Stanley Clarke. He concluded that phase with the 1973 album Crankin'. Fuller toured with the Count Basie band from 1975 to 1977, and did dates for Mainstream, Timeless, and Bee Hive. He co-led the quintet Giant Bones with Winding in 1979 and 1980, and played with Art Blakey, Cedar Walton, and Benny Golson in the late '70s and early '80s. During the '80s, Fuller toured Europe regularly with the Timeless All-Stars, and performed and recorded with the revamped Jazztet in addition to leading a fine session for Savoy in 1993.
Об альбоме (сборнике)
*** @yandex.zen
t.me ****
12 января родился японский писатель, переводчик и большой меломан Харуки Мураками — в этом году ему исполняется 72. Его тексты пестрят музыкальными композициями, из которых читатели насобирали несколько томов "саундтреков". Один из первых его романов "Норвежский лес" получил название по знаменитой битловской песне Norwegian Wood, а новая книга "Первое лицо, единственное число", которая должна выйти в английском переводе в апреле, включает в себя восемь рассказов, в их числе "Чарли Паркер играет босса нову" — история про журнальную рецензию на выдуманный одноименный альбом саксофониста, который будто бы не умер за 10 лет до появления собственно босса новы, а просто вышел покурить. Еще одна любопытная джазовая отсылка — роман "Послемрак", в оригинале Afutā Dāku, то есть After Dark. Один из персонажей рассказывает, почему он стал играть на тромбоне:
Цитата:
– Еще старшеклассником купил в одном магазинчике подержанную пластинку. «Blues-ette» называлась. Жутко старый винил. Зачем купил, уже и не помню. До тех пор я джаза толком не слушал… Ну, в общем, была там одна композиция – первая вещь на стороне «А» – «Five Spot After Dark». Ox, и здорово меня вставила! На тромбоне играл Кёртис Фуллер. В первый же раз, как прослушал, будто пелена с глаз упала. Сразу подумал: вот он, мой инструмент! Я и тромбон. Встреча по жизни…
Он напевает первые восемь тактов «Five Spot After Dark».
– Эту вещь я знаю, – говорит Мари. Парень изумленно таращится на нее:
– Знаешь?!
Мари напевает еще восемь тактов «Five Spot After Dark».
– Откуда ты это знаешь?
– А что, уже и знать нельзя?
Парень ставит чашку на стол и пожимает плечами:
– Да нет, почему же… Просто не верится как-то. Что сегодня есть девушки, которые знают «Five Spot After Dark»…
Забавно, что в описание этой мелодии у Мураками (опытного слушателя, обладателя коллекции в 40 тысяч джазовых пластинок, автора серии очерков "Джазовые портреты" о 55 исполнителях, в прошлом владельца небольшого джаз-бара) вкралась фактическая ошибка. Эту неточность вы наверняка легко обнаружите сами, если послушаете тему Five Spot After Dark и попытаетесь пропеть ее в виде диалога между двумя персонажами. Тем временем, сама пластинка и впрямь стоящая и заслуживает более широкой известности — солнечный жизнерадостный хард-боп. Тромбон традиционно воспринимается как несколько неуклюжий, неповоротливый инструмент, но Кёртис Фуллер звучит очень подвижно, непринужденно и гармонично сочетается с более напористым тенор-саксофоном (Бенни Голсон) и легким элегантным роялем (Томми Флэнаган). Это, конечно, не надрывная электрогитара Джими Хендрикса, чтобы тинейджеры поголовно влюблялись без ума в незнакомый саунд с первого запила, но Фуллер подкупает своей задушевностью. Особенно неприкрыто, как на ладони, его голос слышен в заглавной "блюзовой виньетке" Blues-ette, когда первые несколько "квадратов" после темы (вернее, двух повторяющихся риффов: один на рояле, второй, "на противоходе" — на духовых) солирующему тромбону с сурдиной аккомпанирует один лишь шагающий контрабас (Джимми Гаррисон — будущий соратник Джона Колтрейна). На фоне общей оптимистичной картины несколько особняком стоит Minor Vamp Бенни Голсона, пожалуй, самый интересный трек на альбоме — здесь и вовсе нет никакой темы, лишь собственно минорный вамп из пары аккордов, задающий тональность для последующих интригующих импровизаций. Twelve-Inch во вступлении без рояля тоже тяготеет к некоторой минорной тревожности, но вскоре выруливает на позитив, а Бенни Голсон в своем соло цитирует знаменитую "у любви как у пташки крылья" из оперы "Кармен". Ее же он вспоминает, но бросает на полпути в Five Spot After Dark, а в альтернативной версии, не попавшей на оригинальный винил, та же цитата всплывает уже не в начале, а под конец очередного куплета. Бонусный тейк Blues-ette в японское переиздание вошел в удлиненном варианте с закадровыми студийными обсуждениями, кому сколько куплетов солировать и на какую долю вступать. Итого здорово, но мало. С днём рождения, Мураками-сан, домо аригато! https://www.allmusic.com/album/blues-ette-mw0000603011
AllMusic Review by Brandon Burke
Sessions in any genre of music are all too often described as "sublime," but seldom has that description been better deserved than with this relaxed hard bop classic. One looks to other catchalls such as "effortless" and "loose," but even those slight this amazing date by implying a lack of intensity -- and intensity comes in all forms. For all intents and purposes, this is the first recorded meeting of what would become the famous Benny Golson/Art Farmer Jazztet (albeit without Farmer), a group most commonly associated with its 1960 Chess session, Meet the Jazztet. Curtis Fuller's next date, The Curtis Fuller Jazztet, and his appearance on the Chess date, only compound this point. Like perhaps Jimmy Smith's flagship, The Sermon, Blues-ette's brilliance manifests itself not only within the individual solos but also in the way the group functions as a collective. One gets the impression that these tunes could have continued for hours in the studio without the slightest lack of interest on anyone's part. This might be because many of the themes presented here are so basic and seemingly obvious that they don't seem like anything to write home about upon first listen. A day or so later, when you're walking down the street to the tempo of the title track, you may begin to think otherwise. These are some exceptionally catchy heads and many have since become standards. As far as individual performances are concerned, you're not likely to find better solos by any of the members of this quintet than you will here, though they all have extensive and very high-quality catalogs themselves. Picking highlights is a moot point. Blues-ette is best experienced as an entire LP. It would have surely made a greater impact upon its initial release had it been on a more high-profile label, such as Columbia or Blue Note, but there's no sense worrying about that now. Any serious jazz collection is incomplete without this record. Period.
Состав
Curtis Fuller - trombone
Benny Golson - tenor saxophone
Tommy Flanagan - piano
Jimmy Garrison - bass
Al Harewood - drums Recorded by Rudy Van Gelder in New York on May 21, 1959
Правила, пункт 4.13 Запрет на ВКонтакте (vk.com), Myspace.com, Last.fm, livejournal.com, facebook.com, twitter.com, soundcloud.com и т. Д
Разрешено - Официальный сайт исполнителя; Официальный сайт издателя; Сайты-каталогизаторы; Википедия; YouTube. все ссылки на ВК, WordPress, Яндекс.Дзен и Телеграм во всех Ваших раздачах должны быть стерты Альтернативой является запрет на создание раздач и редактирование постов ?Недооформлено