W I N G F I E L D ' R E U T E R ' S T A V I ' S I R K I S THE STONE HOUSE ' Жанр: Jazz-Rock, Fusion, Progressive Год издания: 2017 Издатель(лейбл): MoonJune Records Аудиокодек: FLAC (*.flac) Разрядность: 24 bits / 88,2 kHz Кол-во каналов: 2 Тип рипа: tracks Продолжительность: 59:53 Источник (релизер): WEB Наличие сканов: front + booklet.pdf Треклист: 1. Rush
2. Four Moons
3. Silver 4. Fjords de Catalunya
5. Tarasque
6. Bona Nit Senor Rovira
Occasionally, records are released which are an instant game changer: albums so profoundly innovative and compelling in their conception, construction and delivery that they are immediately essential. "The Stone House Sessions" is just such a release. And it was recorded live in the studio with no overdubs and completely improvised, with no music written down or rehearsed The album features two of today's most original, ingenious and decidedly "risk taking" electric guitar proponents, easily among the instrument's most vital new voices: the UK's Mark Wingfield (Jane Chapman; solo artist, and; one half of the long-running guitar duo, with acoustic maestro, Kevin Kastning), and Germany's Markus Reuter (Stick Men; The Crimson ProjeKct; Centrozoon). Each, in their own unique way, has been stretching the bounds of the tonal and texutral limitations of the instrument, and, in the process, has respectively developed their own individual techniques, stylistic approaches and idiosyncratic vocabularies. Accompanied by the sure-footed foundational tandem of the Israeli-born UK transplants, bassist Yaron Stavi (David Gilmour, Phil Manzanera, Robert Wyatt, Richard Galliano) and drummer Asaf Sirkis (Tim Garland, Mark Wingfield, Nicolas Meier) - a familiar pair, who by all appearances are more than capable of making most anything groove infectiously, and in perfect cadence - the album incorporates many of the elements which have drawn listeners to progressive music for decades. Not only is the album often a canvas hosting a grand experiment in spontaneous group interaction, but it is also an exploration into the tonal and textural possibilities of all the instruments involved. The resulting picture which takes shape is one where the whole is much greater than the sum of its profound parts, and emotion, above all, emerges victorious. There is a pervasive sort of "thumb your nose at convention" corporate approach employed by the quartet through every turn, as the music alternately builds, floats suspensefully, resolves violently ... speaking fluently; interjecting, suddenly; setting flight on a whim, with complete abandon. Seldom has recorded music, of any genre, achieved the level of emotional candidness and intimacy with the moment that is captured here. The unit embraces free jazz, ambient, psychedelic, trance, rock, fusion, and more -- producing a music so brilliant, fresh, honest and uniquely original that it truly defies categorization. With all participants in peak form - at their most unpretentious and uninhibited best - The Stone House Sessions ranks as one of the most adventurous, intuitive, high-stakes gambles the genre has ever witnessed. These kind of moments just aren't supposed to happen in the confines of a studio. This is one bet that pays huge dividends ... prepare to be blown away!
Состав
Mark Wingfield - guitar Markus Reuter - Touch guitar Yaron Stavi - fretless bass guitar Asaf Sirkis - drums
Альбом приобретен и любезно предоставленvp_sunset & Co Большое спасибо! (музыкально - скорее для любителей рока)
Все четыре имени на обложке альбома The Stone House должны быть знакомы нашим постоянным читателям. Все четверо музыкантов входят в орбиту нью-йоркского лейбла MoonJune Records, руководимого Леонардо Павковичем. Он, кстати был и со-продюсером данного проекта. Британский гитарист Марк Уингфилд уже выпускал на MoonJune в 2015 году альбом Proof of Light. Его коллега по инструменту, немецкий музыкант Маркус Ройтер, входит в состав группы Stick Men, где, как и в данном проекте, играет на восьмиструнном инструменте собственной конструкции, базовую модель которого он разработал еще в начале нулевых годов. Англо-израильская ритм-группа Стави – Сиркис часто работает вместе: Ярон Стави играет на безладовой бас-гитаре, а Асаф Сиркис – на ударных. Вместе они играли и в вышеупомянутом альбоме Уингфилда, оба участвовали и в целом ряде других проектов, освещавшихся нашим сайтом. Все вместе они собрались 19 февраля в студии La Casa Murada в деревушке Баньерес дель Пенедес в Каталонии, где и отыграли без всяких репетиций и без какого-либо предварительно сочиненного нотного материала полностью импровизационный студийный концерт, который, после соответствующего микширования и мастеринга, выполненного уже в Англии Марком Уингфилдом в конце лета – начале осени того же года, превратился в альбом The Stone House. Альбом увидит свет 19 февраля 2017 года. Такова внешняя событийная канва этого проекта. Внутренняя же интрига альбома строится на почти магическом взаимодействии лвух первоклассных гитаристов при активной поддержке ритм-группы. Длинные композиции альбома (в час звучания вместилось только шесть импровизационных пьес) полны ювелирных гитарных соло и захватывающих диалогов, сочных басовых вставок и полиритмических узоров ударных. Практически во всех пьесах на первый план выходит скорее атмосфера, чем драйв, может быть, за исключением несколько более жесткой Silver. По стилистике эту работу я бы определил, как высокоинтеллектуальный прог-рок с элементами фьюжн. Он вызывает тем большее уважение, если не забывать, что вся музыка The Stone House импровизационна. Уингфилд и Ройтер поднимают исполнительское мастерство гитариста на какой-то космический уровень, при этом оба музыканта не боятся идти новыми путями, и далеки от стандартных гитарных клише. Игра же Стави и Сиркиса очень красноречиво объясняет высокую востребованность обоих музыкантов в самых разных проектах. (Леонид Аускерн, Джаз-квадрат)
Неожиданно... "As a guitarist, Wingfield cites jazz influences such as John Coltrane, Miles Davis, Keith Jarrett and Jan Garbarek, as well as rock players such as Jimi Hendrix." (Wikipedia). Между тем, во всех его релизах слышится почему-то исключительно влияние Терье Рипдала ) Но надо отдать ему должное – в плане саунда у него это получается очень даже не плохо.